خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/02 - 11:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رئیس فراکسیون محیط زیست در دیدار با سفیر بولیوی در تهران:

سیاست بر محیط زیست سایه انداخته است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: متاسفانه شرایطی که امروز در دنیا در حوزه محیط زیست حاکم است بیشتر از اینکه مربوط به محیط زیست باشد، سیاسی است.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت خانم رومینا گوادالوپه پرز راموس سفیر دولت چندملیتی بولیوی در تهران  با خانم سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.



رفیعی در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه کشورهای آمریکای لاتین بویژه بولیوی از جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند، بر لزوم گسترش ارتباطات میان مجالس دو کشور تاکید کرد و گفت: " کشور انقلابی بولیوی در افکار عمومی مردم ایران جایگاه بالایی دارد. با توجه به اشتراک مواضع و توانمندی های موجود در دو کشور می توان ارتباطات دوجانبه در عرصه¬های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در راستای منافع دو ملت ارتقا داد".



رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از سیاست های کشورهای قدرتمند دنیا که ملت ها را به سمت مصرف گرایی بیشتر سوق داده است، خاطرنشان کرد:" از مهم ترین بخش هایی که از تبعات سوء مصرف گرایی متضرر می گردد حوزه محیط زیست است".



وی با اشاره به اهمیت بومی سازی و استفاده از ظرفیت اقوام و دانش بومی در حوزه محیط زیست افزود: "حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار را باید در دل ملت ها و سیاست های مردم و اقوام بومی یافت. باید با برنامه ریزی مناسب از ظرفیت مشارکت مردم در راستای حفاظت از دارایی های محیط زیستی بهره برد".



عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از سایه انداختن سیاست های سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست گفت:" متاسفانه شرایطی که امروز در دنیا در حوزه محیط زیست حاکم است بیشتر از اینکه مربوط به محیط زیست باشد، سیاسی است. باید تلاش کرد این شرایط را نه منطبق با سیاست های نظام سرمایه داری در دنیا بلکه منطبق با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست پیش برد".



نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی در حوزه محیط زیست قوانین جامع و کارآمدی دارد گفت:"خوشبختانه نوع نگاه دینی و همچنین سابقه تمدنی مردم ایران اجرای بسیاری از قوانین مربوط به محیط زیست را سهل تر کرده است.



رفیعی در پایان بر تبادل تجارب تقنینی و توسعه هرچه بیشتر همکاری های زیست محیطی و برداشتن گام های عملی در این راستا استقبال کرد".



خانم رومینا گوادالوپه پرز راموس سفیر دولت چند ملیتی بولیوی در تهران نیز در این دیدار با اشاره به مواضع مشترک و مستقل دو کشور در عرصه های بین المللی گفت:" مقامات سیاسی و پارلمانی بولیوی از توسعه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها استقبال می کنند.



وی بولیوی را یکی از بازیگران اصلی ارائه طرح ها در تقابل با سیاست های سرمایه داری و امپریالیستی در حوزه محیط زیست در عرصه بین الملل دانست و افزود: صدای اقوام بومی را در سازمان ملل متحد طنین انداز کرده ایم و یکی از موثرترین اقدامات ما در این حوزه حقوق و قوانین مربوط به زمین است و در همین راستا در ۲۲ آوریل مراسمی بمناسبت روز جهانی مادر زمین برگزار می شود.



سفیر بولیوی در تهران در پایان خاطر نشان کرد:سابقه همکاری ها و توانمندی های موجود در دو کشور بستر مناسبی برای همکاری های فیمابین بویژه در حوزه محیط زیست فراهم کرده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 342584
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار